Grecia – partea calda

Grecia anul asta a fost altfel decat anul trecut. Putin dezamagitor cu o singura exceptie despre care vreau sa vorbesc astazi.

Ca sa ajungeti in Corfu cu masina personala, veti merge intre Salonic (Thesalloniki) si Igoumenitsa pe o autostrada minunata care se numeste Egnatia Odos. Parte a drumului european E90 pe teritoriul Greciei, aceasta autostrada uneste Igoumenitsa de Kipoi. Pe portiunea pe care am parcurs-o, eu este impresionanta. Este ca si cum cineva s-ar fi uitat la harta Greciei, ar fi tras o linie dreapta si ar fi spus: “Pe aici vreau sa treaca autostrada”. Si asa fost. Daca era munte se facea un tunel, daca era vale, contruiau baietii un viaduct. Uneori intre doua tunele se afla un viaduct si atat.

Este luminata pe portiunile pe care ei le considera periculoase, nu numai la iesirile si intrarile (d)in autostrada. Sunt iluminate toate viaductele si toate tunelurile.

Fiecare tunel avea un nume , care era anuntat la intrarea in tunel impreuna cu lungimea tunelului.  Nu toate tunelurile erau perfect drepte, unele fiind atat de curbate incat ne simteam ca in topoganele cu apa de la Aqua Park, sau in Montagne Russe.

Toate tunelurile sunt prevazute cu semnalizare de foarte buna calitate, sunt iluminate ca ziua chiar daca au 150 m lungime, sunt prevazute cu telefoane de urgenta si au ventilatoare.

In cifre aceasta autostrada are o lungime totala de 670 km si are nu mai putin de 76 de tuneluri , masurand 99 km, si 1650 de poduri si viaducte. Fiecare metru de tunel a costat intre 8.000 euro si 30.000 euro. In total tunelurile au costat 1.800.000.000 euro (in medie 18.000.000 euro / km). In total a costat 5.500.000.000 euro +TVA, din care grecii au dat  55,32% iar restul de bani au venit din fonduri europene.  Taxa pentru autostrada este de 2 euro. Un alt amanunt important pentru noi, cei care asteptam autostrazile din tarisoara noastra, este ca aceasta impresionanta autostrada a fost construita intre aprilie 2004 si iulie 2009 (adica in 5 ani si 3 luni). Bine, proiectul a fost demarat in 1990, insa constructia propriu-zisa a durat doar 5 ani si un sfert. Lucrarile au intarziat deoarece portiunea dintre Grevena si Ioanina aduceau atingere habitatului natural al ursului brun. Au gasit o alta varianta de traseu si asa au terminat autostrada. 

 Toata autostrada este supravegheata video si are sistem de control SCADA pentru luminare, ventilatia din tuneluri si pentru adoptarea masurilor corecte si rapide in cazul coliziunilor. Mi-a mai placut ceva: erau placute indicatoare care anuntau prezenta aparatelor radar. In maxim 1 km aparea si radarul fix, asezat la loc vizibil de obicei intr-o zona ceva mai periculoasa. Mi-a placut ideea de radar ca paznic nu ca mijloc de crestere a veniturilor

Nu vreau sa fac comparatii intre costul kilometrului de autostrada Bechtel, sau alte asemenea autostrazi de pe la noi, vreau sa-mi exprim doar admiratia pentru acest drum impecabil care a scurtat drumul nostru pana in Corfu a aproape 4 ore.

Intamplator, cand am trecut noi, o portiune de autostrada era inchisa pentru asfaltare (pe sensul spre Igoumenitsa), asa ca am fost redirectionati pe drumul vechi si am vazut cat de greu era. Maximul ghinionului a fost ca si la intoarcere sensul spre Salonic era inchis, asa ca iar am trecut muntii pe drumul vechi. Am trecut brusc prin nori si de la o temperatura  de 27 grade Celsius ne-am gasit la 11 grade Celsius. Nu ne-a parut rau, putand astfel sa experimentam, ce inseamna sa-ti fiarba motorul la o masina moderna, probabil si din cauza aerului extrem de rarefiat. Biata masina tragea atat de greu toata incarcatura incat ne-a fost mila de ea si ne-am oprit.

Aceasta autostrada leaga 4 porturi si 6 aeroporturi, iar o parte din ea – cam 360 km – de la Evros la Salonic este paralela cu drumul construit de romani in secolul al doilea i.H. – VIA EGNATIA. Paralela nu este chiar exacta intre cele doua drumuri, cel vechi fiind mai lung, masurand 1.120 km.

This entry was posted in Dragi mie and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Grecia – partea calda

  1. ba_laura says:

    am studiat cu de-amanuntul fiecare fotografie… iar piciorul drept cauta cu-nfrigurare sub birou acceleratia 😀

  2. adinuca says:

    Ai intuit corect, fotografiile sunt facute din viteza masinii. Nu te poti opri nici macar pe banda de urgenta, daca nu ai probleme. Este asa un fel de educatie care apare cand esti afara din tara.

  3. Costy says:

    Foarte bun drumul pe toata autostrada,de la cel mai lung tunel de 4,6 km din totalul celor 76 este foarte frumos si cand ma gandesc caci totul a fost facut in 5 ani(da in 5 ani)nu imi vine sa cred,la mine in judet un pod de aproximativ 15 metri a fost facut in aproape un am:))))ce sa mai spun suntem cu mult sub orice tara in orice domeniu….
    Au si un pod de 1,6km pe sub mare ce leaga lefkada de toata frumusetea Greciei,tare a-s pleca acolo mai ales ca este si o clima mult mai calda decat la noi,dar este viata scumpa o biata cafeluta cat o falanga a degetului 2 euro(doar un exemplu mic)o ciorba de la 5 euro…restul deja nu are rost sa spun,Lefkada este super pentru cine vrea sa mearga au ce vedea dar au nevoie de un fel de unchi mai bogat care sa-i sponsorizeze daca vor sa petreaca o saptamana doua .
    Concediu placut urez tuturor ce vor merge sa viziteze Grecia(NIDRI/LEFKADA)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.